اوباما: با حسن روحانی درباره سوریه نامه رد و بدل کرده ام

باراک اوباما روز یکشنبه، ۲۴ شهریور، گفته است که در ارتباط با بحران سوریه، به حسن روحانی نامه‌ای نوشته و رئیس جمهوری ایران هم به این نامه پاسخ داده است.

آقای اوباما تاکید کرده است که جمهوری اسلامی می‌داند که نگرانی آمریکا درباره تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در مقایسه با تسلیحات شیمیایی سوریه، مسئله‌ای بسیار بزرگتر است.

 

روحانی - اوباما

 

به گزارش رادیو اروپای آزاد خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که رییس جمهوری آمریکا که با برنامه «این هفته» شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران از ظرفیت دیپلماسی برای حل مناقشه هسته‌ای ایران آگاه است، ولی این مسئله به صورت ناگهانی و «آسان حل نخواهد شد.»

رییس جمهوری آمریکا جزییات بیشتری از نامه خود به حسن روحانی ارائه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما در همین زمینه گفته است:«به نظرم وقتی مجموعه‌ای از تهدید واقعی در زمینه استفاده از زور همراه با تلاش‌های جدی دیپلماتیک وجود داشته باشد، می‌توان به توافق دست یافت.»

وی تصریح کرد: رویکرد دولت آمریکا در قبال تسلیحات شیمیایی سوریه باید به ایران نشان دهد که برای یک رویارویی تسلیحاتی، پتانسیل حل مسئله به شکل دیپلماتیک وجود دارد.

رییس جمهوری آمریکا در عین حال گفت که ترجیح او برای حل مسئله به شکل دیپلماتیک، به این معنا نیست که او به تهران حمله نمی‌کند.

باراک اوباما گفته است که ایرانیان می‌دانند که برنامه هسته‌ای آنها در مقایسه با تسلیحات شیمیایی سوریه، مسئله بسیار بزرگتری برای آمریکا است.

وی همچنین اضافه کرد:«تهدیدی که یک ایران هسته ای علیه اسرائیل ایجاد خواهد کرد،‌ خطری بسیار نزدیکتر برای منافع اصلی ما است.»

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که ایا با حسن روحانی تماس گرفته، ضمن تایید تماس متقابل بین خود و رییس جمهوری ایران گفته است :«ما هنوز مستقیما با هم صحبت نکرد ایم.»

جرج استفانوپولوس، مجری برنامه« این هفته» شبکه «ای بی سی» از آقای اوباما پرسید که آیا این تماس از طریق نامه بوده است؟ رییس جمهوری آمریکا در پاسخ گفت:«بله.»

پیشتر محمدجواد ظریف در ۱۸ شهریور در پاسخ به پرسشی در خصوص مسئله سوریه گفته بود:« پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده و اگر لازم باشد به همین روش ادامه می‌دهیم.»

وزیر خارجه ایران به جزییات پیام‌های رد و بدل شده میان تهران و واشینگتن و سطح آن اشاره‌ای نکرد،‌ ولی گفته بود:«فعلا قصدی برای مذاکره مستقیم با آمریکا در موضوع سوریه نداریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *