صالحی در وین: برای ختم پرونده هسته‌یی آمده‌ام

 

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد در صورتی که دو طرف ایران و 1+5 با حسن نیت و با عزم به حل مساله هسته یی بر اساس رویکرد برد – برد در مذاکرات شرکت کنند می توان به آینده خوش بین بود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در پنجاه و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که از صبح روز دوشنبه به وقت وین آغاز به کار کرد با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تشریک مساعی با سایر کشورهای جهان در چارچوب همکاری های فنی آژانس، تاکید کرد که ایران ضمن ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته یی خود تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، طی دهه های اخیر دستاوردهای مهمی نیز در زمینه های مختلف علوم و فناوری های هسته یی برای اهداف صلح آمیز به دست آورده و آماده است تا در چارچوبNPT با سایر کشورهای عضو، تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

 

 

صالحی

وی افزود: با وجود تمام تنگناهای تحمیل شده بر کشور من در طول سه دهه گذشته، نیروگاه هسته یی بوشهر ساخته شده است و به شبکه ملی متصل گشته و به زودی به اپراتور داخلی نیروگاه تحویل داده خواهد شد و بدین ترتیب آرزوی درازمدت ملت ایران تحقق می یابد.

صالحی همچنین گفت: این نیروگاه به آخرین استانداردهای ایمنی آژانس مجهز شده و تحت نظارت سازمان نظام ایمنی هسته یی ایران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اهمیت موضوع امنیت هسته یی و نیز اینکه مسئولیت امنیت هسته یی در هر کشور کاملا بر عهده همان کشور است، گفت که بی تردید بهترین تضمین برای امنیت هسته یی، جهان عاری از سلاح های هسته یی است و نابودی کامل سلاح های هسته یی و تاسیسات مربوط به آنها اقدامات مربوط به امنیت هسته یی را تقویت خواهد کرد. در این ارتباط یک چهارچوب زمانی مشخص و تعیین سال 2025 به عنوان سال هدف برای اجرای کامل ماده 6 ان پی تی، همانطور که جنبش عدم تعهد در کنفرانس بازنگری سال 2010 پیشنهاد داد، یک نیاز فوری است.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که در بحث امنیت هسته یی نباید مورد غفلت قرار گیرد، حملات سایبری است. حملات سایبری علیه تاسیسات هسته یی از جمله جدی ترین تهدیدها علیه برنامه های هسته یی صلح آمیز است که سلامت و ایمنی مردم و محیط زیست را به مخاطره افکنده است و لازم است از سوی جامعه بین المللی محکوم شود.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با وجود درخواست های مکرر جامعه بین المللی مندرج در قطعنامه 1995 کنفرانس بازنگری ان پی تی در باره خاورمیانه، قطعنامه های مربوطه مجمع عمومی، آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان همکاری های اسلامی، رژیم صهیونیستی با اطمینان از حمایت سیاسی و نظامی برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نه تنها به معاهده منع گسترش سلاح های هسته یی پیوسته و بلکه تاسیسات هسته یی مخفی خود را نیز تحت پادمان کامل آژانس قرار نداده است. فعالیت های هسته یی غیر قانونی این رژیم به طور جدی صلح و امنیت را تهدید می کند و رژیم منع اشاعه را به خطر می اندازد.

صالحی با ابراز تاسف بسیار از انفعال شورای امنیت سازمان ملل متحد در طول چندین دهه گذشته در توجه به برنامه سلاح های هسته یی اسرائیل که متکی به اسناد است تصریح کرد: این برخورد این جسارت را به این رژیم داده است که به وضوح به داشتن سلاح های هسته یی که جنبش عدم تعهد قبلا آن را محکوم کرده است، اذعان کند.

وی در ادامه افزود که جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اعتقادی مذهبی و تعهدات بین المللی اش هرگز به دنبال تسلیحات هسته یی نبوده و نخواهد بود اما در عین حال ایران هرگز حق مسلم خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته یی از جمله غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز تحت پادمان جامع آژانس را به مصالحه نخواهد گذاشت.

صالحی در بخش پایانی سخنرانی خود با تبیین سیاست های بین المللی دولت جدید ایران مبنی بر اعتماد سازی متقابل و تعامل سازنده گفت: اینجانب با پیام رئیس جمهور جدید کشورم برای تقویت و توسعه همکاری های جاری خود با آژانس و به منظور پایان دادن به پرونده هسته یی ایران به اینجا آمده ام.

رئیس سازمان انرژی اتمی در همین ارتباط ابراز امیدواری کرد که چشم انداز و رویکرد جدید از سوی طرف های دیگر به ویژه کشورهای عضو گروه 1+5 نیز رعایت شود و افزود در صورتی که دو طرف با حسن نیت و با عزم به حل مساله یاد شده بر اساس رویکرد برد – برد در مذاکرات شرکت کنند می توان به آینده خوش بین بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *