عراقچی: ایران با خروج اورانیوم غنی‌شده از کشور موافقت نمی‌کند

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ، روز یک‌شنبه ۲۱ مهر گفت که ایران قصد ندارد با گزینه انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود به خارج از کشور موافقت کند.

 

عراقچی

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای عراقچی که یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای تازه است در این خصوص گفت: «ما در مورد حجم، سطح، و روش‌های غنی‌سازی گفت‌وگو خواهیم کرد اما حمل مواد (غنی‌شده) به خارج برای ایران جزو خطوط قرمز است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که طرف‌های مذاکره هسته‌ای با ایران به خاطر وجود پتانسیل استفاده از اورانیوم غنی‌شده در ساخت بمب اتمی، در آخرین مذاکرات نیز از ایران خواستند این مواد را از ایران خارج کند.

پیش از این، روز شنبه نیز اسماعيل کوثری، از فرماندهان سابق سپاه و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، تاکید کرده بود که تاسيسات غنی‌سازی اورانيوم فردو، غنی‌سازی اورانيوم در داخل ايران و باقی ماندن اورانيوم‌های غنی شده در داخل کشور، «خط قرمز» جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای هستند.

روز ۱۷ مهر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری آسوشیتدپرس داشت در مورد اورانیوم غنی شده نیز مطالبی را بیان کرد که در این باره خبرهای ضد و نقیضی منتشر شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از وی نقل کرده بود که «خروج مازاد اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی در مذاکرات آتی هسته‌ای قابل مذاکره است» اما پس از آن، روابط عمومی مجلس با صدور اطلاعیه‌ای این بخش از سخنان وی را تکذیب کرد.

دومین دور مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی قرار است ۲۳ و ۲۴ مهرماه (سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری) در ژنو سوئیس برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *