ایران خواهان حق غنی سازی اورانیوم/ غرب نگران است

منبع: واشنگتن پست

مترجم: الیناز شیرازی

ژنو- چشم انداز یک معامله تاریخی با ایران همچنان در ابهام است؛ چرا که ایران همچنان بر حق غنی سازی اورانیوم اصرار می ورزد.

ژنو 3

مذاکره کنندگان که سومین روز ماراتن مذاکرات را سپری می کنند، روند گفتگوها را “مشکل” ارزیابی کرده اند. اما هر دو طرف بر عزم جزم خود به ادامه گفتگوها تاکید دارند.

معاون وزیر امور خارجه ایران، عباس عراقچی، بعد از دور چهارم دیدار با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در توایتر خود نوشت: ” بحث ها جدی است”.

یکی دیگر از اعضای تیم ایرانی، مجید تخت روانچی، به خبرگزاری فارس گفت که گفتگو ” به مسیر درستی افتاده بود”. و پیشنهاد کرد که گفتگوها در روز چهارم نیز ادامه یابد. روانچی تصدیق نمود که جدل بر سر حق ایران برای غنی سازی اورانیوم مانع اصلی در مذاکرات است. ایران اعلام کرده است که ” غنی سازی خط قرمز ایران در مذاکرات است”.

سخنگوی اشتون گفت که دلیل عمده عدم توافق، عدم اعتمادی است که بیش از سه دهه در روابط ایران و غرب حاکم است.

میشل من نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ایران پرس گفت: توافق یک شبه امکانپذیر نیست و جایی برای نگرانی و ترس وجود ندارد”. وی همچنین افزود که ” ما آماده ی انجام تلاشی سخت برای رسیدن به توافق و غلبه بر مشکلات، تا هر زمانی که لازم باشد، هستیم.

ایران و شش قدرت اصلی مذاکره کننده (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) دو هفته پیش در حال نزدیک شدن به توافقی بودند که به خاطر عدم توافق دول غربی در شروط توافقنامه پیشنهادی، ناموفق باقی ماند.

عراقچی، روز چهارشنبه در کنفرانسی گفت: تاکتیکهای غرب مذاکرات ، به اعتماد ما خدشه وارد کرده است. وی افزود چیزی که فقدان آن مشاهده می شود و برای جلب اعتماد ایران وجودش لازم و ضروری است، موضع مشترک شش کشور غربی است.

پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای که ایران آن را امضا نموده است، به کشورهای امضا کننده حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را می دهد. ایران همچنان به چانه زنی بر سر به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد. و بنا به گفته عراقچی هر نوع توافق که حق ایران را در این مورد نادیده بگیرد غیر قابل قبول است. این حق بایستی در متن توافق گنجانده شده و طرفین متعهد به احترام به آن باشند.

خبری از قبول رسمی این شرایط توسط غرب موجود نمی باشد، اما احتمال دادن چنین حقی به ایران، به طور محدود و با نظارت شدید وجود دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه، لورنت فابیوس، به شبکه 2 تلویزیون فرانسه گفت هر نوع توافق با ایران بایستی محکم کاری شده باشد. تاکنون ایرانیها شرایط طرح شده توسط 5+1 را نپذیرفته اند. من امیدوارم که آنها قادر به قبول آن باشند.

هم آمریکا و هم هیئت ایرانی، از سوی منتقدان داخلی در فشار قرار دارند. پنجشنبه، رهبر اکثریت سنا، هاری ام راید، همنوا با برخی دیگر از سناتورها، هشدار داد که اگر توافقی صورت نگیرد، تحریمها تشدید خواهند شد. کاخ سفید برای جلوگیری از توافق نمایندگان در تصویب قوانین جدید علیه ایران در زمان انجام مذاکرات، رایزنی کرده بود.

راید در یک سخنرانی در سنا گفت: «در حالیکه من از تلاشهای دیپلماتیک دولت حمایت می کنم، معتقدم که بایستی راههای قانونی برای تصویب یک لایحه دیگر در دسامبر و بلافاصله بعد از پایان مذاکرات باز گذارده شود».

در ایران نیز روحانیون محافظه کار به رئیس جمهور روحانی در مورد توافق در محدود کردن برنامه هسته ای هشدار داده اند. چهارشنبه، صدها تن از تظاهر کنندگان، زنجیره ای در اطراف کارخانه غنی سازی اورانیوم در فردو تشکیل دادند تا مخالفت خود را با محدود شدن فعالیت آن مرکز اعلام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *