سخنگوی اشتون:تاریخ لغوتحریم‌هامشخص نیست

ایسنا: سخنگوی کاترین اشتون گفت: تاریخی برای لغو تحریم‌ها مشخص نشده است.

مایکل مان در گفت‌وگو با روزنامه‌ کویتی الرای العام درباره آن‌چه که اخیرا در مساله هسته‌یی ایران به وقوع پیوسته است، بیان کرد: توافقی در 24 نوامبر حاصل شد که گامی برای تقویت توافق اولیه و رسیدن به توافق نهایی بود. اکنون طرف‌ها باید با نیت روشنی به اجرای این توافق بپردازند همچنان که ما و ایران (انجام می‌دهیم).

وی ادامه داد:‌ آنچه که هفته پیش اتفاق افتاد این بود که نشست فنی در وین میان همه طرف‌ها برای ورود به جزییات، اولویت‌ها، بررسی تعیین زمان شروع اجرا(ی تعهدات) و تهیه یک طرح کامل به همراه تعیین زمان‌هایی که هنوز مشخص نشده، برگزار شد تا ایران به واسطه ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌یی‌اش را اثبات کند و بعد از آن غربی‌ها گام‌هایی را برای لغو تحریم‌ها بردارند.

مان افزود: اما تا به امروز هیچ تاریخی مشخص نشده است. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا به بروکسل آمد و به تبادل پیام‌ها و نکات مشخصی که از جانب محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به همراه داشت، پرداخت. مساله مهم این است که ما از طرف خودمان اقدامات لازم را برای لغو تحریم‌ها آماده می‌کنیم و زمانی که به گزارش مناسبی دست یابیم که ما را مطمئن سازد، بدون هیچ تاخیری تحریم‌ها را برخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که بنابراین تا به امروز هیچ تاریخی برای لغو تحریم‌ها مشخص نشده است، گفت: خیر، تا به امروز تاریخی مشخص نشده است.

سخنگوی اشتون درباره اعتماد غرب به تهران بیان کرد: ما با ایرانی که دولتش متفاوت از گذشته است، تعامل می‌کنیم. هم‌چنین توافقی (بین ما) هست که در گذشته ممکن نبود. اعتمادی میان همه طرف‌ها به خصوص میان اشتون و ظریف ایجاد شده است و ما معتقدیم که این اعتماد خوب و محکم است. ما با متحدانمان در خاورمیانه درباره جزییاتی که در آن قرار داریم، صحبت کردیم. به آنها تاکید کردیم که ما کاری را بدون در نظر گرفتن مسایل مورد توافق، انجام نخواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص خواهد شد که غنی سازی 20 درصدی هرگز اتفاق نخواهد افتاد و ایران بر غنی سازی پنج درصد باقی خواهد ماند، اظهار کرد: همه اینها نوشته شده و در توافقی که با ایران انجام شده، امضا شده است و همه بر آن توافق کردند. این مساله کاملا روشن است. ما هنوز به توافق نهایی نرسیدیم. همه آنچه را که حاصل شده، بیان کردم و آن این بود که ایران از درصد غنی‌سازی که به منظور اهداف مسالمت‌آمیز در نظر گرفته شده بود، فراتر رفت از این رو به توافق اولیه‌ای رسیده‌ایم که نهایی نیست و در آن برخی مسایل بررسی شده نه همه چیز.

مان ادامه داد: توافق نهایی در شش ماه آینده به منظور ورود به جزییات، موضوع بحث مستمر خواهد بود و در آن زمان ایران همانند دیگر کشورهایی خواهد بود که خواهان دستیابی به انرژی هسته‌یی است و اگر فردا روزی کویت، عربستان و یا هر کشور دیگری به دنبال دانش و انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم و تا زمانی که به معیارهای بین‌المللی احترام بگذارند، به آنها کمک می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *