انگلیس به جرایم جنگی در عراق متهم شد

دو سازمان مدافع حقوق بشر طی شکایتی در دیوان کیفری بین‌المللی، انگلیس را به ارتکاب جرایم جنگی در عراق متهم کردند و تحقیقات دادستانی دیوان در خصوص این اتهام را خواستار شدند.

 

images (15)
به گزارش ایسنا، مرکز اروپایی حقوق اساسی مستقر در برلین و حقوقدانان حامی منافع عمومی مستقر در برمینگام طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که علیه عملکرد دولت انگلیس نسبت به زندانیان در عراق شکایتی در دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) مطرح کرده‌اند.

این گروه‌ها در شکایت خود از دادستان خواسته‌اند تا در مورد اتهام بدرفتاری‌ و شکنجه‌های نظام‌مند سربازان انگلیس علیه زندانیان در عراق در سال‌های 2003 تا 2008 تحقیق کند.

همچنین در این شکایت 250 صفحه‌ای از دادستان خواسته شده است تا در مورد عملکرد مقامات ارشد انگلیسی در این زمینه به‌ویژه وزیر دفاع سابق و وزیر کشور انگلیس تحقیقات لازم را آغاز کند.

به گزارش دویچه وله، این دو سازمان اعلام کردند که بیش از 400 زندانی سابق در عراق در طول دو سال گذشته با آنها تماس داشته و در خصوص بدرفتاری و شکنجه‌های سربازان انگلیسی در زندان شکایت کرده‌اند. از این‌رو سازمان‌های نامبرده در شکایت خود بیش از دو هزار اتهام را علیه سربازان انگلیسی در یک دوره پنج ساله در عراق مطرح کرده‌اند که این اتهامات عبارتند از خشونت‌های جنسی، آزار و اذیت‌های فیزیکی و روانی و توهین به اعتقادات مذهبی زندانیان.

در بیانیه این سازمان‌ها آمده است که شکایت مشابه دیگری در سال 2006 در دیوان کیفری بین‌المللی مطرح شده بود که به‌دلیل نبود شواهد کافی مختومه اعلام شد، اما دیوان تاکید داشت که لزوم انجام تحقیقات درست و عادلانه در این زمینه همچنان ضروری است.

وزیر دفاع انگلستان پیش از این در روز جمعه تایید کرد که برخی سربازان کشورش در عراق مرتکب بدرفتاری شده‌اند، اما این موارد بسیار کم و معدود است. یک سخنگوی وزارت دفاع هرگونه اتهام شکنجه نظام‌مند علیه زندانیان در عراق را رد کرد و گفت پرسنل ارتش انگلیس مسئول این اتهامات نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *