شکایت ارگان انصار حزب‌الله از علی جنتی، وزیر ارشاد

روابط عمومی هفته‌نامه «یالثارات» ارگان انصار حزب‌الله در ایران می‌گوید از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد، به اتهام «نشر اکاذیب و توهین» به دادسرای عمومی و انقلاب تهران شکایت کرده است.

 

166-19851

 

یک هفته پس از توقیف هفته‌نامه «یالثارات»، ارگان انصار حزب‌الله ایران، مسئولان این نشریه از وزیرفرهنگ و ارشاد شکایت کرده‌اند. این شکایت اما ارتباطی با توقیف این هفته‌نامه ندارد بلکه مربوط به اظهارات دو روز پیش علی جنتی درباره محتوا و ادبیات این هفته‌نامه است.

علی جنتی روز دوشنبه،۲۳ دی در جریان بازدید از خبرگزاری دولتی ایران (ایران) زبان و ادبیات هفته‌نامه «یالثارات» را «نوعی لمپنیسم» خواند.

وزیر ارشاد گفت: «آنچه که در چندین شماره اخیر این نشریه بررسی کردیم مشحون از نشر اکاذیب، توهین‌های بسیار بارز به رییس جمهوری، اعضای دولت و مقامات کشور است. در این نشریه نوعی لمپنیسم در بکارگیری کلمات و ادبیاتی در سطح بسیار سخیف و زشت مشاهده می‌شود.»

جنتی سپس با اشاره به سوابق این نشریه و اینکه هیات نظارت بر مطبوعات بار‌ها به دنبال توقیف آن بوده‌، گفت: «هرکسی که این هفته‌نامه را بخواند عادلانه می‌تواند قضاوت کند که این هفته‌نامه درشان جمهوری اسلامی نیست.»
نشریه یالثارات نزدیک به ۲۰ سال سابقه فعالیت دارد. صاحب امتیاز این نشریه «مؤسسه انصار حزب‌الله» و مدیر مسئول و سردبیر آن عبدالحمید محتشم است. نخستین شماره این هفته‌نامه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۳ منتشر شد.
هفته‌نامه یالثارات برای مدتی کوتاه در سال ۱۳۷۶ توقیف شد. در اردیبهشت ۱۳۷۹ هم‌زمان با توقیف روزنامه‌های اصلاح‌طلب، یالثارات نیز توقیف شد. اما بعد‌ها انتشار خود را از سر گرفت. یالثارات در هشت سال ریاست جمهوری محمد خاتمی از منتقدان سرسخت دولت او بود.

با این‌حال توقیف یالثارات با واکنش منفی جامعه مطبوعات ایران مواجه شد. آن‌ها همان‌اندازه که منتقد توقیف روزنامه «بهار» بودند از توقیف این هفته‌نامه «افراط‌گرا» نیز انتقاد کردند.

از جملهٔ این منتقدان الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» بود که نوشت: «اگر حرف آقای جنتی را به عنوان عضو ارشد هیأت نظارت که بر جرم مطبوعاتی صحه گذاشته است، بپذیریم که می‌پذیریم، ‌ فکر می‌کنم ما قاطبه اهالی مطبوعات همیشه از وی خواسته‌ایم توقیف نشریه را ‌آخرین گزینه و قلیل‌الاجرا دانسته و از مجازات‌های جایگزین بهره بگیرند و اجازه ندهند صدای یک نشریه خاموش شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *