دو ناو ایرانی برای نخستین بار راهی اقیانوس اطلس شدند

دو ناو نیروی دریایی ارتش ایران برای تخستین باربه اقیانوس اطلس اعزام شدند.

 

7105A829-2D6B-4F16-8802-7C740577E510_w640_r1_s_cx1_cy21_cw80

به گزارش خبرگزاری فارس، این ناوها که روز سه‌شنبه از بندرعباس حرکت کرده‌اند یک ناوگروه اطلاعاتی، رزمی و آموزشی را تشکیل می‌دهند و قرار است در سه ماه پیش رو ۲۵ هزار کیلومتر دریایی را تا اقیانوس اطلس بپیمایند.

این ناوگروه که «ناوگروه ۲۹» نام دارد شامل ناو بالگردبر و لجستیکی خارک و ناوشکن رزمی سبلان است و ۳۰ نفر از دانشجویان سال آخر علوم دریایی نوشهر را نیز همراه خود دارد.

حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش در مراسم اعزام این ناوگروه هدف از اعزام این ناوها به اقیانوس اطلس را «وظیفه تأمین امنیت خطوط کشتیرانی ایران در آبهای آزاد»، و «آموزش کارکنان جدید» عنوان کرد.

حبیب‌الله سیاری در ادامه، ایران را «از مهم‌ترین کشورهای دنیا» دانست «که امنیت کشتی‌های عبوری از خلیج عدن و تنگه باب المندب را بر عهده دارد.»

وی افزود: «پس از رواج دزدی دریایی در این مناطق، ایران از معدود کشورهایی است که همه کشتی‌های نفتکش و تجاری را به سلامت همراهی و به مقاصد مختلف رسانده است.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش در مورد مسیری که قرار است دو ناو یادشده برای رسیدن به اقیانوس اطلس بپیمایند توضیحی نداد، اما خبرگزاری فارس در خبرهای پیشین از احتمال عبور این ناوها از باب‌المندب و ورود به میترانه و سپس عبور از تنگه جبل‌الطارق که ورودی به اقیانوس اطلس است خبر داده‌است.

حبیب‌الله سیاری شهریورماه سال ۹۱ با اشاره به قصد نیروی دریایی ارتش ایران برای اعزام ناو به اقیانوس اطلس گفته بود ایران «به زودی» این امکان را خواهد داشت که در آب‌های نزدیک آمریکا هم حضور داشته باشد، «همانند آن‌ها که نزدیک آب‌های ما هستند.»

پیش از این در اسفند ماه سال ۸۹ دو فروند ناو نیروی دریایی ارتش ایران شامل ناوشکن الوند و ناو تدارکاتی خارک، برای نخستین بار با عبور از کانال سوئز وارد دریای مدیترانه شده و در بندر لاذقیه سوریه پهلو گرفتند.

عملیات اعزام ناوگروه‌های ایرانی به آب‌های دوردست با شدت گرفتن دزدی دریایی در خلیج عدن و آب‌های نزدیک به سومالی آغاز شد و در همین راستا نیروی دریایی ایران طی پنج سال گذشته ۲۸ ناوگروه به این آب‌ها اعزام کرده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *