نخست‌وزیر اوکراین: اجازه جدا شدن یک اینچ از خاک کشور را نمی‌دهیم

در روزی که به گزارش خبرگزاری فرانسه، فعالان حامی روسيه با چماق و شلاق به تظاهرات طرفداران دولت مرکزی اوکراين در کريمه حمله کردند، نخست وزير اوکراين تاکيد کرد که اين کشور «حتی يک اينچ از خاک» خود را از دست نخواهد داد.
16D66040-532C-4EC4-850D-FD023D68111B_w640_r1_s
آرسنی ياتسنيوک، نخست وزير موقت اوکراين، روز يکشنبه ۹ مارس (۱۸ اسفند)، در جمع هزاران نفر از حاميان دولت جديد اوکراين، يک بار ديگر گفت که اين کشور از خاک خود دست برنخواهد داشت.
او گفت: «اين سرزمين ماست و ما يک اينچ از آن را هم به کسی تسليم نخواهد کرد.»
در اين تظاهرات، ميخائيل خودورکوفسکی، از مخالفان سياسی مشهور ولاديمير پوتين، ریيس جمهوری روسيه نيز حضور داشت.
اولکساندر تورچين‌اف، ریيس جمهوری موقت اوکراين هم در اين تظاهرات، به ياد کشته شدگان اعتراضات سه ماه گذشته در اين کشور يک دقيقه سکوت اعلام کرد.
از سوی ديگر، در شهر دونتسک واقع در شرق اوکراين و در نزديکی مرز روسيه، فعالان طرفدار مسکو، به واحدهای پليس ضد شورش پيشين اوکراين که در جريان سرکوب تظاهرات ماه‌های اخير، حدود ۱۰۰ نفر را کشتند، ادای احترام کردند.
سوگند نخست وزير اوکراين برای حفظ تماميت سرزمينی اين کشور در حالی است که گزارش‌ها از کنترل کامل جمهوری خودمختار کريمه توسط نيروهای مسلح روسيه و دولت وابسته به مسکو حکايت می‌کنند.
پارلمان کريمه هم روز ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) را به عنوان تاريخ برگزاری همه‌پرسی درباره پيوستن اين جمهوری خودمختار به روسيه تعيين کرده است.
خبرگزاری فرانسه همچنين از برگزاری دو تظاهرات جداگانه توسط حاميان متحد باقی ماندن کريمه با اوکراين و پيوستن اين شبه جزيره به روسيه در سيمفروپول، مرکز جمهوری خودمختار کريمه خبر داده است.
بر اساس اين گزارش، شرکت کنندگان در تظاهرات حاميان اتحاد با اوکراين حدود ۱۰۰۰ نفر بودند در شرايطی که تعداد حاميان پيوستن کريمه به روسيه، ۱۰ برابر بود.
اکثر ساکنان کريمه را روس‌تباران تشکيل می‌دهند.
کريمه، شبه‌جزيره‌ای در جنوب اوکراين و در سواحل دريای سياه است که در سال ۱۹۵۴ توسط نيکيتا خروشچف، رهبر وقت اتحاد جماهير شوروی، به اوکراين اهدا شد.
بن‌بست موجود در کريمه، به بزرگترين مواجهه ميان شرق و غرب از پايان جنگ سرد منجر شده است.
بحران پس از آن به وجود آمد که طرفداران اتحاد اوکراين با غرب، موفق شدند دولت متحد روسيه در کی‌يف را ساقط کنند.
مسکو پس از مدتی اعلام کرد که برای حفاظت از جان شهروندانش در کريمه، نيروهای نظامی خود را در داخل اين شبه جزيره مستقر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *