هوشنگ سیحون، معمار برجسته ایرانی درگذشت

هوشنگ سیحون، معمار برجسته ایرانی در سن 94 سالگی در کانادا درگذشت.

به گزارش تدبیر، سیحون از نخستین معماران مدرن ایران و استاد نسل طلایی معماران ایرانی در دهه های 40 و 50 شمسی بود.

طراحی مقبره های خیام، کمال الملک، بوعلی سینا، نادرشاه افشار، کلنل محمدتقی خان پسیان و ده‌ها مقبره و آرامگاه دیگر و نیز طراحی بنای موزه توس و همچنین ساختمان بانک سپه  نام او را بیش از هر معمار دیگری در تاریخ معماری ایران ثبت کرده است.

“مرد بناهای ماندگار” دکترای معماری خود را از دانشسرای عالی هنرهای زیبای پاریس «بوزار» دریافت کرد و در بازگشت به ایران مدتی ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را برعهده گرفت. 

13
او نخستین معمار ایرانی بود که ترکیب آهن و سیمان را در آثار خود به وضوح به کار برد و توانست فرهنگ ایران را با تکنولوژی های روز جهان بیامیزد. او علاوه بر طراحی آرامگاه های بزرگان فرهنگ ایران، آثار مهمی در معماری صنعتی را نیز از خود بر جای گذاشته است. طراحی ساختمان‌های سازمان نقشه برداری کل کشور، کارخانه نخ ریسی کوروس اخوان، کارخانه آرد مرشدی، مجتمع آموزشی یاغچی آباد، سینما آسیا، سینما سانترال، کارخانه کانادادرای (زمزم فعلی) در تهران و اهواز از جمله آثار هوشنگ سیحون در حوزه معماری صنعتی در ایران است. 

سیحون در کنار معماری، به نقاشی از مناظر و روستاهای ایران می‌پرداخت و نمایشگاه‌هایی از این آثار خود در ایران و در خارج از ایران برپا کرده‌است.

آثار وی در نمایشگاهی در دانشگاه ماساچوست در سال ۱۹۷۲ در کنار آثار هنرمندانی چون پیکاسو و سالوادور دالی به نمایش درآمد. 

در این نمایشگاه تابلویی از “کلاف‌های خطی” به نمایش گذاشت که در آن از خطوط موازی و پر پیچ و تاب که هیچگاه همدیگر را قطع نمی‌کنند، استفاده کرده بود.

دانشگاه‌هایی مثل MZT، هاروارد، واشنگتن و برکلی مجموعه‌ای از نقاشی‌های او را گردآوری کرده و نگهداری می‌کنند.

همسر سابق وی معصومه سیحون نیز نقاش و صاحب گالری سیحون در تهران بود.

سیحون دو دهه پایانی عمر خود را در ونکوور کانادا زندگی می کرد. او شهروند افتخاری فرانسه نیز محسوب می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *