نفيس ترين جام ايران باستان در مشگين شهر کشف شد

مديرکل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان اردبيل از کشف بزرگ ترين محموله قاچاق اشيای عتيقه به همراه نفيس ترين جام ايران باستان در مشگين شهر خبر داد.

jam1

يحيی نقی زاده روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين اشيای عتيقه توسط واحد اطلاعات سپاه پاسداران مشگين شهر از قاچاقچيان کشف و ضبط شده است.

وی گفت: ۳۰۰ قلم اشيای بسيار ارزشمند باستانی از جمله انواع سفالينه، ابزارآلات جنگی، زيور آلات زنانه ، انواع ظروف و مهر از جنس طلا ، نقره و مفرغ و مربوط به عصر آهن دو هزاره اول و دوم قبل از ميلاد و دوره های بعدی از جمله اشيای کشف شده است.

وی اظهار کرد: در ميان اين اشيا جام بسيار نفيسی بدست آمده که از زر ناب ساخته شده و از لحاظ قدمت ، ظرافت و زيبايی با جام های معروف مارليک و حسنلو برابری می کند.

وی افزود: جام مشگين در کنار جام های مارليک و حسنلو افتخار بزرگی برای استان اردبيل و منطقه مشگين شهر است و نشان از تمدن بسيار مهم اين منطقه در پهنه ايران باستان دارد.

jam3

وی گفت: جام نقره ای کشف شده نيز بسيار ارزشمند بوده و بررسی و مطالعات اين آثار توسط کارشناسان بر جسته سازمان ميراث فرهنگی کشور آغاز شده است.

فرمانده سپاه ناحيه مشگين شهر هم در زمينه چگونگی دستگيری قاچاقچيان و کشف اين اشيای عتيقه گفت: به دنبال وصول گزارش هايی مبنی بر حفاری غير مجاز در يکی از محوطه های باستانی شهرستان مشگين شهر عمليات گسترده اطلاعاتی با همکاری دادگستری شهرستان مشگين شهر توسط عوامل مربوطه آغاز شد.

سرهنگ يدالله عليپور افزود: پس از چند ماه مراقبت کنترل و در نظر گرفتن فعاليت حفاران و قاچاقچيان سه نفر از آنها به همراه ۳۰۰ قلم اثر بسيار نفيس دستگير و تحويل مقام قضايی شدند.

وی با قدردانی از شهروندان به دليل همکاری با اطلاعات سپاه گفت: شماره تلفن ۱۱۴ برای دريافت گزارش های مردمی پيش بينی شده است.

شهرستان مشگين شهر واقع در ۱۰۰ کيلومتری شمال غرب اردبيل يکی ازمناطق تاريخی استان محسوب می شود.

علاوه بر دهها اثر باستانی سايت تاريخی شهر يئری با دهها پيکره سنگی با نزديک به هشت هزار سال قدمت در اين شهرستان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *