جدایی طلبان اوکراینی، متهم به از بین بردن مدارک سقوط هواپیمای مالزی

در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از موافقت جدایی طلبان اوکراینی با ایجاد منطقه حفاظت‌شده اطراف محل سقوط هواپیمای مالزی است، وزیر حمل و نقل مالزی ابراز نگرانی کرد که از محل سقوط و شواهد به‌درستی حفاظت نمی‌شود.

503F867B-DE98-478C-9606-787CCA5B8E4E_w640_r1_s

واکنش وزیر مالزیایی تنها ساعتی پس از آن منتشر شد که دولت اوکراین در بیانیه‌ای رسمی جدایی طلبانهوادار روسیه در این کشور را متهم کرد که سعی دارند شواهد و مدارک موجود در محل سقوط را از بین ببرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین در بیانیه خود می‌گوید که این شبه‌نظامیان «با کمک و حمایت روسیه» دست به این کار زده‌اند.

بر اساس این بیانیه، شورشیان همچنین جسد ۳۸ مسافر هواپیما را به سردخانه‌ای در شهر دونتسک انتقال داده‌اند و در ‌آنجا افرادی با «لهجه روسی غلیظ» اصرار داشته‌اند که خود کار کالبدشکافی را انجام دهند.

یک پرواز خطوط هوایی مالزی با ۲۹۸ نفر سرنشین روز پنج‌شنبه هفته گذشته هنگام گذر از آسمان اوکراین در اثر اصابت موشکی که به سویش شلیک شده بود سقوط کرد. تمام سرنشینان این هواپیما جان باختند.

حال با بیانیه رسمی دولت اوکراین و ابراز نگرانی وزیر حمل و نقل مالزی درباره از بین رفتن شواهد و مدارکی که می‌تواند به شناسایی علت سقوط هواپیما کمک کند، شبه‌نظامیان اوکراینی طرفدار روسیه در وضع بدتری قرار دارند.

همه این‌ها در حالی است که ساعاتی پیشتر نیز روزنامه بریتانیایی گاردین روز شنبه، ۲۸ تیرماه، به نقل از «کارشناسان اطلاعاتی غربی» خبر داده بود که جدایی طلبان «با شتاب و عجله» در حال از بین بردن تمام شواهد مرتبط با پرواز مالزیایی هستند.

به گزارش روزنامه گاردین، این جدایی طلبان تلاش دارند کلیه شواهدی را از بین ببرند که سیستم موشکی بوک روسیه را به سقوط هواپیما پیوند می‌زند.

در همین حال به گزارش این روزنامه درگیری میان گروهی از ناظران یک سازمان اروپایی و این شورشیان که با شلیک گلوله هوایی ختم شده به نگرانی از «لاپوشانی» و محو شواهد دامن زده است.

این ناظران از سازمان امنیت و همکاری اروپا که خبرگزاری فرانسه تعدادشان را ۳۰ نفر اعلام کرده هنگام ورود به محل سقوط هواپیما با مقاومت شورشیان اوکراینی مواجه شده‌اند و پس از شلیک گلوله موقتا مجبور به ترک محل شده‌اند.

گاردین می‌گوید که این شورشیان همچنین کلیه مطالبی را که در شبکه‌های اجتماعی روسی یا وب‌سایت‌های وابسته به خود درباره سقوط یک هواپیما منتشر شده بود حذف کرده‌اند.

از جمله عکس‌ها و مطالبی که از این وب‌سایت‌ها حذف شده یکی هم عکس‌های مربوط به تصرف سیستم موشکی بوک در ماه گذشته به دست شورشیان است که آن را در یک پایگاه هوایی اوکراین یافته بودند.

روز پنج‌شنبه ایگور گیرکین، یکی از رهبران شورشیان جدایی‌طلب اوکراین، ساعتی قبل از انتشار وسیع خبر سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی در یک شبکه اجتماعی روسی از سرنگونی یک هواپیما به دست نیروهای خود خبر داد.

وی در نوشته خود هواپیمای سرنگون‌شده را مدل ای‌ان – ۲۶ نامید که به ‌طور معمول در ارتش اوکراین از آن استفاده می‌شود و همین مسئله این گمان را تقویت می‌کند که شورشیان هواپیمای مسافربری مالزیایی را با هواپیمای نظامی اوکراین اشتباه گرفته‌اند.

در همین حال، بر اساس گزارش گاردین، از محل نگهداری جعبه‌های سیاه هواپیما و دیگر ابزار و ادوات آن نیز خبری در دست نیست. در حالی که یکی از فرماندهان شورشیان اعلام کرده بود در مورد جعبه سیاه تصمیم‌گیری خواهد کرد که با آن چه کند، یک فرمانده دیگر ساعاتی بعد گفته است «جعبه سیاهی در کار نیست».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *