بحران کم آبی ادامه دارد؛ کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در تابستان ۹۳

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه میزان بارش در پاییز 93 نرمال است گفت: اما به دلیل کاهش شدید آبهای سطحی و زیر سطحی عواقب کمبود آب همچنان ادامه دارد.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در تابستان سال گذشته میزان بارندگی در کل کشور معادل 4.2 میلی متر بوده که این میزان در مقایسه با میانگین بلندمدت که معادل 14 میلی متر بوده 70.3 درصد کاهش داشته است.

کاهش 60 درصدی بارندگی در تابستان 93 نسبت به تابستان 92


به گفته وی، در تابستان 93 میزان بارندگی نسبت به بارندگی تابستان 92 که معادل 10.5 درصد بوده 60.2 درصد کاهش نشان می دهد.

کاهش 40 درصدی بارندگی تهران در تابستان سال گذشته نسبت به میانگین بلند مدت


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تصریح کرد: میزان بارندگی در تابستان 93 در تهران معادل 10.3 درصد بوده که این میزان نسبت به بارندگی سال گذشته در تهران که برابر 12 میلی متر بوده 13.8 درصد و نسبت به بارندگی بلندمدت در این استان که معادل 17 میلی متر بوده 39.3 درصد کاهش داشته است.

428752_684

تابستان امسال دما در 10 استان کشور افزایش 2.5 درجه ای داشت

فاتح اظهار داشت: در تابستان گذشته استانهای آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، قزوین، البرز، مازندران، بخش هایی از تهران و سمنان 1.5 تا 2.5 درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت دمای بالاتری داشته اند.

تابستان 93 دمای 15 استان کشور نیم تا یک و نیم درجه گرمتر بود

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: در تابستان 93 استانهای کرمانشاه، لرستان، مرکزی، اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمالی ، بخش هایی از فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و ایلام نیم تا 1.5 درصد سانتیگراد نسبت به میانگین بلندمدت گرم تر بوده اند.

وی یادآور شد: در تابستان گذشته دمای بقیه مناطق کشور نسبت به دمای میانگین بلندمت حالت نرمال داشته است.

افزایش 0.5 تا 2.5 درجه ای دمای 20 استان کشور در تابستان 93 نسبت به تابستان 92


فاتح تاکید کرد: در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، ایلام، قزوین، البرز، بخش هایی از مازندران، گلستان و آذربایان غربی 1.5 تا 2.5 درجه گرمتر بوده اند.

وی افزود: همچنین استانهای کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، قم، تهران، سمنان، خراسان شمالی، بخشهایی از خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در تابستان 93 نیم تا 1.5 درجه دمای گرمتری را نسبت به تابستان 92 تجربه کردند.

کرمان و سیستان تابستان خنکتری نسبت به سال گذشته گذراندند


به گفته وی در این مدت، بخشهای کوچکی از کرمان و سیستان و بلوچستان نیم تا 1.5 درجه از تابستان 92 خنک تر بودند و بقیه مناطق کشور دمای نرمالی داشتند.

428753_875

پیش بینی بارندگی نرمال در پاییز 93

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: بر اساس بررسی های پژوهشکده علمی مشهد برای سه ماه مهر، آبان و آذر 93 بارندگی نرمالی تقریبا در همه مناطق کشور پیش بینی شده است.

فاتح یادآور شد: در پائیز 93 لکه هایی از شمال آذربایجان غربی 10 تا 20 درصد بارندگی بالاتر از نرمال دریافت خواهند کرد.

بارندگی نرمال پاییزه کمبود آب را برطرف نمی کند


وی تاکید کرد: البته اگر چه در سه ماه فصل پائیز اکثر نقاط کشور بارندگی نرمالی دریافت می کنند اما به دلیل کاهش شدید آبهای سطحی و زیر سطحی و همچنین کاهش رطوبت خاک مشکلات و عواقب کمبود آب همچنان ادامه خواهد داشت چرا که با وجود بارندگی نرمال اندوخته آبی کشور همچنان بسیار پائین است.

افزایش 1.5 درجه ای دما در پاییز 93

به گفته فاتح بر اساس بررسی پژوهکشده هواشناسی مشهد دمای پائیز در ماههای مهر، آبان و آذر نسبت به میانگین بلندمدت نیم تا 1.5 درجه سلسیوس گرمتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *