عباس عراقچی از احتمال تمدید زمان مذاکرات هسته‌‎ای خبر داد

معاون وزیر امور خارجه دولت یازدهم می‌گوید در صورتی که ایران و گروه ۱+۵ یک تا سوم آذر به توافق نهایی دست پیدا نکنند احتمال تمدید زمان مذاکرات وجود دارد.

3613B61D-A43C-411E-8FEC-9C08B356B0F6_w640_r1_s_cx0_cy5_cw0

عباس عراقچی که عضو ارشد تیم مذاکره کننده اتمی نیز هست، با اشاره به اينکه زمان مذاکرات به سرعت در حال گذر است، ‌افزود: «ما هنوز نااميد نيستيم که مذاکرات تا سوم آذر به نتيجه برسد».

جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در آذرماه پارسال به توافقی موقت در ژنو دست یافتند که بر اساس آن تهران پذیرفت تا بخشی از فعالیت های هسته ای خود را به حال تعلیق در آورد و در مقابل، قدرت های جهانی از فشارهای تحریم بر جمهوری اسلامی بکاهند.

این توافق تا تیرماه امسال اعتبار داشت ولی به دنبال عدم دستیابی طرفین به توافق نهایی در دوره شش ماهه، آنها موافقت کردند که زمان مذاکرات را برای چهار ماه دیگر تمدید کنند.

این در حالیست که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، دولتمردان و رییس این دولت نسبت به این مذاکرات بسیار خوش بین و امیدوار بودند در مدت زمان کوتاهی توافق لازم حاصل، تحریم های اقتصادی لغو و ایران در صحنه بین الملل از انزوا خارج شود اما بر خلاف تصوری که دولتمردان یازدهم نسبت به قهرمانی تیم مذاکره کننده و به ویژه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم در افکار عمومی مردم ایجاد کردند و با گذشت یکسال از آغاز دور جدید مذاکرات توسط دولت جدید، این مذاکرات دستاورد قابل توجهی برای ایران نداشته و امتیازاتی که جمهوری اسلامی داده است نسبت به آزاد سازی بخش اندکی از نقدینگی ایران در خارج از کشور و لغو اندکی تحریم های فرعی، بسیار زیاد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *