سه میلیارد دلار چرخش مالی مواد مخدر در ایران

وزیر کشور یازدهم:  چرخش مالی مواد مخدر در ایران سه میلیارد دلار است که موجب فساد، ناامنی و ناهنجاری در جامعه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیر کشور روز پنج‌شنبه در همایش دادستان‌های عمومی، انقلاب و نظامی مراکز استان‌ها در تبریز افزود: در مقوله مبارزه با مواد مخدر باید ابتدا بنیان‌های اقتصادی شبکه‌های توزیع را شناسایی و به آن‌ها ضربه بزنیم و در گام بعدی با سرشبکه‌های مواد مخدر مقابله کنیم.
وی از دادستان‌ها و قوه قضاییه خواست در زمینه اجرای این دو مقوله مهم با وزارت کشور همکاری‌های لازم را داشته باشند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه ۹۸.۵ درصد مردم ایران در حوزه مواد مخدر پاک هستند، گفت: تا زمانی که بنیان‌های اقتصادی این شبکه‌ها را برهم نزده و سرشبکه‌ها را از بین نبریم، در امر مقابله با مواد مخدر موفق نخواهیم بود.
وی همچنین به ضرورت همکاری وزارت کشور و قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: همکاری این دو نهاد امری ضروری، روشن، جاری و مفید است و بدون همکاری این دو نهاد، امنیت در کشور به واسطه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی برقرار نخواهد شد.
وی اظهار کرد: به رغم مشکلات امنیتی بسیاری که در منطقه وجود دارد خوشبختانه امنیت خوبی در کشور برقرار است که حاصل تلاش و کار سخت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و همکاری خوب قوه قضاییه با وزارت کشور است.
رحمانی فضلی با بیان اینکه سه عنصر رضایتمندی مردم، اقتدار حاکمیت و دخالت بیگانگان در امنیت و یا ایجاد مشکل امنیتی در کشور دخیل هستند، گفت: به عنوان حاکمیت باید همواره سعی کنیم رضایت مردم را فراهم کنیم که در این مسیر در گام اول باید مشکلات اقتصادی را حل و تورم و بیکاری را کنترل کنیم.
وزیر کشور اظهار کرد: امروز در هر خانواده‌ای یک بیکار وجود دارد و درصد بیکاران دانش‌آموخته یک عدد دو رقمی بسیار بالاست که باید برای بالابردن میزان رضایت مردم، این رقم را کنترل و پایین بیاوریم.
رحمانی فضلی گفت: با اینکه دولت در کنترل تورم موفق بوده اما تورم همچنان بالاست و تورم بالای ۲۰ درصد قابل قبول نیست و یا اگر رشد اقتصادی از منفی پنج درصد به نیم درصد رسیده بازهم از برنامه رشد اقتصادی هشت درصد عقب هستیم و باید تلاش کنیم و رضایت مردم را بالا ببریم.
وی در خصوص دخالت بیگانگان و تاثیرگذاری آن در امنیت کشور گفت: ایران در این خصوص هیچ‌گاه در مصونیت نبوده و این دخالت‌ها هیچ‌گاه تمام نخواهد شد چون اصل نگاه سلطه و استکتبار بر اساس نگاه دینی ماه تنظیم می‌شود.
رحمانی فضلی افزود: ثقل قدرت حاکمیت، مردم هستند و حاکمیت همواره با تکیه برمردم مقاومت و استقامت کرده از این رو هرکاری که می کنیم باید نتیجه آن رضایت مردم باشد.
وی گفت: اگر حاکمیت نتواند مشکلات را حل کند، قوه‌ای علیه قوه‌ای دیگر عمل کند و یا هماهنگی و انسجام بین نهادها نباشد مردم از حاکمیت سلب اعتماد می‌کنند، از این رو حفظ مردم و اعتماد آن‌ها یک وظیفه حاکمیتی است که برای تحقق آن همکاری نهادهای مختلف الزامی است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جهان در سه مقطع دچار دگرگونی شد که در دو مقطع پس ازجنگ جهانی اول و ایجاد دو قطب بزرگ بلوک شرق و غرب، ایران موقعیت و جایگاه خوبی نداشت و در هر دو مقطع استقلال خود را از دست داد و عقب افتادگی‌های فعلی ناشی از بی برنامگی و عدم جایابی مناسب در این مقطع بود.
رحمانی فضلی افزود: در مرحله سوم که با فروپاشی شوروی سابق اغاز شد و تغییرات در آن طولانی و به دلیل توزیع قدرت ماندگار است، جمهوری اسلامی باید جایگاه مناسبی پیدا کند چرا که اگر این اتفاق نیافتد تا زمان تغییرات چهارم که هنوز معلوم نیست باید منتظر باشیم.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه این استان یکی از امن‌ترین استان‌های مرزی کشور است، گفت: این امنیت حاصل تلاش، همدلی و وحدت دستگاه قضا، اطلاعات، نیروی انتظامی و شورای تامین استان است.
اسماعیل جبارزاده به مشکل بیکاری و پرداخت نشدن حقوق کارگران در برخی واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: تصور ما در ابتدا بود که این واحدها مشکل اقتصادی دارند اما متوجه شدیم که این واحدها بر اساس اصل ۴۴ قانون واگذار شده‌اند و به دلیل مشکلات مدیریتی و نداشتن علم تولید، گریبانگیر این مشکل شده‌اند.
وی از دادستان‌ها خواست در قالب قانون، نحوه مقابله با این معضل را بررسی کنند تا از تبدیل این مشکل به یک مشکل امنیتی جلوگیری شود.
وزیر کشور صبح روز پنج شنبه برای شرکت در این همایش و همچنین شورای اداری آذربایجان شرقی وارد تبریز شده و عصر امروز تبریز را به مقصد تهران ترک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *