خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه منفجر شد

به گزارش خبرنگار مهر، بامداد امروز 7 مردادماه به دلیل انفجار در خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه، صدور گاز طبیعی به این همسایه غربی کشور موقتاً متوقف شده است.

در حال حاضر با حضور تیم‌های عملیاتی، آتش‌نشانی و امدادی عملیات مهار و کنترل خروج گاز از خط لوله آسیب دیده به طور کامل مهار شده، ضمن آنکه با حضور تیمهای عملیاتی ترمیم و بازسازی این خط لوله آسیب دیده آغاز شده است.

تا پیش از انفجار درخط لوله گاز ایران و ترکیه به طور متوسط روزانه نزدیک به 30 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر می‌شده است، ضمن آنکه از ابتدای سال جاری تا کنون صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه حدود 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش مهر، مقامات تهران – آنکارا آگوست 1996 میلادی قراردادی 25 ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

سال گذشته در مجموع بالغ بر 6 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شد که پیش بینی می شود ظرفیت صدور گاز به این همسایه شمال غربی کشور تا سقف 10 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه را برخوردارند که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه 40 میلیون متر مکعب معادل 15 میلیارد متر مکعب ماهانه وجود دارد.

پیش بینی می شود با ساخت قطعات سوم و چهارم خط لوله ششم سراسری گاز، امکان انتقال روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی در پایانه مرزی بازرگان فراهم شود.

در حال حاضر بخش عمده گاز تحویلی به ترکیه از مسیر خط لوله 365 کیلومتری تکاب- شاهین دژ- میاندوآب با ظرفیت انتقال روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز تا مرز بازرگان منتقل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *