افزایش روزافزون بهای مواد غذایی در ایران

افزایش روزافزون بهای مواد غذایی در ایران

 

 

خبرگزاری فارس خبر داد که بهای هر کیلوگرم مرغ به ۶۲۰۰ تومان رسیده است. در این میان، خبرگزاری ایسنا نوشت که در روزهای اخیر، پیامک‌هایی بین برخی از مردم ارسال شده است که در آن از خوانندگان خواسته شده است تا برخی از مواد غذایی در روزهایی خاص خریداری نشوند.

گرانی‌ها پس از آغاز سال نو به گونه‌ای بوده است که روزنامه شرق چند روز پیش از عنوان «پرواز» برای افزایش بیش از ۷۰ درصدی بهای گوشت مرغ استفاده کرد.

همزمان، بهای گوشت قرمز، میوه ، شیر و لبنیات، تخم مرغ و بسیاری دیگر از مواد غذایی نیز افزایش یافته است.

به گزارش رسانه‌ها، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به بیش از ۲۲ هزار تومان و قیمت گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان به بیش از ۱۷ هزار تومان رسیده است.

خبرگزاری ایسنا گزارش داد که این روز‌ها دوباره زمزمه افزایش قیمت شیر به گوش می‌رسد و قرار است قیمت شیر پاکتی برخی کارخانه‌ها افزایش یابد.

حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی ایران، در این باره گفته است: قرار بود قیمت شیر خام برای کارخانه‌دار‌ها ارزان شود و نهاده‌های دامی دولتی به دامداران داده شود که ظاهرا این کار به طور کامل انجام نشد.

او همچنین اشاره کرد که کارخانه‌های صنایع لبنی در سال جاری با ضرر و زیان، تولید کردند.
در عین حال، به گزارش خبرگزاری مهر، تولیدکنندگان گوشت، علت اصلی افزایش قیمت این ماده غذایی را در کمبود نهاده‌های دامی می‌دانند.

همین موضوع نیز از سوی مرغداران و دامداران مطرح شده است و به نوشته خبرگزاری فارس، آنان تحقق نیافتن تعهد دولت برای تحویل نهاده تولید، به ویژه خوراک دام، را دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ دانسته‌اند.

در این وضعیت، حسن رادمرد، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفته است که نباید تا حدود یک‌ ماه آینده، انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.

این سخن در حالی ابراز شد که به نوشته روزنامه شرق، وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود قیمت‌ها از اواخر اردیبهشت ماه پایین خواهد آمد.

برخی از کار‌شناسان اقتصادی معتقدند که وضعیت فعلی را باید نتیجه سیاست‌های داخلی و خارجی ایران دانست.

در این حال، حسن رادمرد، معاون معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسئولیت گرانی‌ها را متوجه برخی از شرکت‌های تولید‌کننده، توزیع‌کنندگان و فروشندگان کرده است.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر، نیز غرب و «صهیونیست‌ها» را متهم کرد که به گفته او، برای از هم گسیختگی معیشتی مردم تلاش می‌کند.

داوود احمدی‌نژاد، برادر رئیس جمهوری ایران، روز ۲۹ خرداد به خبرگزاری فارس گفت: گرانی‌های اخیر از اهداف جریان انحرافی برای بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام است.
در همین حال، عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، از وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی خواست با توجه به مشکلات فعلی در حوزه تولید گوشت سفید و قرمز، چاره جدی بیندیشند تا بیش از این به مردم فشار وارد نشود.

به گفته او، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته که در حدود ۷ میلیارد دلار برای واردات نهاده‌ها درنظر گرفته شده است تا بدین وسیله تولید داخلی سروسامان بگیرد.

در این میان، ناصر عاشوری قلعه رودخانی، نماینده شفت و فومن در مجلس، از افزایش ناگهانی قیمت نان انتقاد کرد و گفت: نه تنها کیفیت نان بالا نرفته و بد‌تر از گذشته شده، قیمت آن هم افزایش یافته است و مردم از این بابت گله‌مند هستند.

همزمان، به تولیدکنندگان، از جمله واحدهای تولید‌کننده دام و طیور و همچنین شیر در مورد گرانفروشی هشدار داده شده است.

جواد تقوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه حدود ۱۴۰ هزار واحد صنفی از ابتدای سال تاکنون متخلف شناخته‌ شده‌اند، آنها را به کم فروشی، گرانفروشی و تقلب متهم کرد.

از سوی دیگر، گرانی‌ها با انتقادهای گسترده‌ای، از جمله توسط برخی از مراجع تقلید، مواجه شده است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به اینکه این وضعیت اقتصادی به طبقات ضعیف جامعه فشار زیادی می‌‌آورد، از دولت خواست تا جلوی گرانی‌ها را بگیرد.

او نسبت به بدبین شدن مردم هشدار داد و افزود: این مسئله اقتصادی می‌تواند به مسئله‌ای سیاسی و سرنوشت‌ساز تبدیل شود.

در این حال، خبرگزاری ایسنا در گزارشی اشاره کرد که در روزهای اخیر پیامک‌هایی بین برخی از مردم ارسال شده است که در آنها خواسته شده است تا چند قلم کالای اساسی، از جمله نان، در سه روز مشخص خریداری نشوند.

پیشتر، بر اساس گزارش‌های غیر رسمی، در این پیامک‌ها از خوانندگان آنها خواسته شده بود تا در اعتراض به گرانی‌ها در ایران، از خریداری نان و لبنیات در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه خودداری کنند.

 

 

 

منبع: رادیو فردا

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *