مجلس خواستار توضیح رسمی وزیر علوم درباره تفکیک جنسیتی در رشته های دانشگاهی شد

مجلس خواستار توضیح رسمی وزیر علوم درباره تفکیک جنسیتی در رشته های دانشگاهی شد

 

 

رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس دهم از احضار وزير علوم برای ارائه توضيح پيرامون علت پذيرفته نشدن دانشجويان دختر در بسياری از رشته‌های دانشگاهی خبر داد.

به گزارش رادیو زمانه، محمدمهدی زاهدی، رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس دهم روز گذشته پنج‌شنبه ۱۸ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: “قراراست از [کامران دانشجو] وزير علوم دعوت شود تا در مورد چگونگی و علت‌ پذيرفته نشدن دانشجويان دختر در برخی از رشته‌های دانشگاهی در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس حضور پيدا کند.”

تارنمای روزنامه اعتماد امروز در اين زمينه نوشت: “با وجود اين‌که ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری امسال را زنان تشکيل می‌دهند در کنکور سال جاری بيش از ۶۰۰ کد رشته دانشگاهی ۶۰ دانشگاه ايران تک‌جنسيتی شده‌اند.

برپايه اطلاعات جمع‌آوری‌شده، در گروه آزمايشی علوم رياضی و فنی حدود ٢٠ درصد، علوم انسانی بيش از ٣٠ درصد، علوم تجربی ١٠ درصد، هنر ۳۴ درصد و زبان‌های خارجی ۲۵ درصد کدرشته‌های دانشگاهی به صورت تفکيک‌شده برای دانشجويان پسر و دختر خواهند بود.

اين در حالی است که مسئولان وزارت علوم از جمله ابوالفضل حسنی، مديرکل گسترش آموزش عالی وزارت علوم نسبت به تفکيک جنسيتی دانشگاه‌ها از خود سلب مسئوليت می‌کنند.

حسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: “شورای گسترش آموزش عالی، هيچ‌گونه دخالتی در درج ظرفيت پذيرش دانشجو برای دانشگاه‌ها در پورتال سازمان سنجش ندارد.”

وی امکان برگزاری کلاس‌های خاص به‌صورت جداگانه برای دختران و پسران و نيز ميزان ظرفيت پذيرش دختر و پسر را بر عهده دانشگاه‌های پذيرنده دانسته است.

افزون بر دانشگاه‌های تک‌جنسيتی چون الزهرا، دانشگاه چمران اهواز نيز همه ۴۷ رشته دانشگاهی خود را تفکيک جنسيتی کرده که با اعتراض گسترده داوطلبان روبه‌رو شده است.

دانشگاه صنعت نفت نيز امسال ديگر دانشجوی دختر پذيرش نمی‌کند. به گفته غلامرضا راشد، رئيس اين دانشگاه، “سختی شرايط کار و نبود نياز فعلی وزارت نفت، منجر به حذف پذيرش دانشجويان دختر در مقطع کارشناسی شده است.”

 

دانشگاه‌های اراک، اصفهان، بوعلی‌سينای همدان، بين‌المللی امام‌خمينی قزوين، لرستان، محقق اردبيلی (دانشگاهی که در ۲۴ رشته پذيرش دانشجويان دختر را صفر کرده) ، گلستان و علامه‌طباطبايی نيز از دانشگاه‌هايی هستند که در شمار زيادی از رشته‌های تحصيلی به صورت تک‌جنسيتی پذيرش می‌کنند.

اين درحالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران ۱۵ تيرماه ۱۳۹۰، درنامه ای به وزيران علوم و بهداشت ايران خواهان توقف طرح “سطحی و غيرعالمانه” تفکيک جنسيتی و “بازنشستگی بی‌رويه” استادان دانشگاه‌ها شده بود.

به نوشته جام جم آنلاين، احمدی‌نژاد در آن نامه رسمی به‌صراحت عنوان کرده بود “شنيده شده است در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسيتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از اين اقدامات سطحی و غيرعالمانه جلوگيری شود.”

اين روزنامه، آزمون سراسری امسال را “جنسيتی‌ترين کنکور تاريخ نظام آموزشی کشور” دانسته و افزوده است: “دختران کنکوری تنها به دليل جنسيت‌شان نمی‌توانند در ٧٧ رشته مقطع کارشناسی به دانشگاه‌ها راه يابند.”

اگرچه در کنکور سال گذشته دو رشته تحصيلی از ظرفيت پذيرش دختران حذف شده بود، اما امسال حتا رشته‌هايی چون حسابداری، علوم تربيتی و راهنمايی و مشاوره، مرمت بناهای تاريخی و شيمی محض و ده‌ها رشته ديگر که تحصيل در اين رشته‌ها ارتباطی به جنسيت متقاضی ندارند از تيغ تيز حذف جنسيتی در امان نمانده‌اند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *