التهاب فضای بورس در نتیجه ‌تصمیمات ناهماهنگ دولت و مجلس

در معاملات روز‌های گذشته بازار سهام، شاخص کل باز همچنان روند کاهشی داشته و در چند روز اخیر با افت 94  واحدی به 72 هزار و 249 واحد رسیده است؛ ارزش معاملات نیز همچنین کمتر از صد میلیارد تومان است که نشان از رکود عمیق در معاملات بازار دارد.
333
افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، ‌افزایش نداشتن بهای ‌محصولات بنگاه‌های تولیدی متناسب با افزایش نرخ تورم، پرداخت نکردن مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی توسط دولت و نبود برنامه‌ریزی بلندمدت تیم اقتصادی دولت یازدهم و به ویژه رئیس‌ شورای عالی بورس در حمایت از بازار سرمایه و سرگردانی از آینده مذاکرات هسته‌ای از مواردی است که موجب افت شدید شاخص بورس در هفت ماه‌ گذشته شده است.
از سوی دیگر،‌ گویا نوعی ناهماهنگی و جای خالی دور‌اندیشی در برخی ‌تصمیمات دولت و مجلس وجود دارد که باعث می‌شود، بازار سهام همچنان در ‌تلاطم بمانند؛ برای نمونه، افزایش نرخ سود سپرده‌ها و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و حقوق دولتی سنگ آهن از جمله این تصمیمات بود.

البته برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که شاخص بورس در کشور در حال واقعی شدن است و‌ افزایش‌هایی را که در گذشته داشته‌ایم، نوعی حباب بوده‌ و بازار در حال برگشت به حال تعادل است. بازار سرمایه منتظر است تا ابهامات موجود در حوزه اقتصادی و سیاسی رفع و تکلیف مذاکرات هسته ای، نرخ ارز، قیمت‌گذاری صنعت خودرو و محصولات لبنی روشن شود؛ بنابراین، تا از میان رفتن این ابهامات، بورس کشور در حالت انتظار و ابهام است.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی در گفت‌و‌گو با تابناک درباره علل نوسانات شاخص بورس‌ گفت: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران بازار بورس با ابهاماتی در این زمینه هستند و به نظر می‌رسد این بحث بر افت شاخص بورس تأثیرات اساسی داشته است.
این نماینده مجلس نهم ادامه داد: ما در بازار سرمایه با یک فقدان استراتژی اساسی روبه‌رو هستیم و برای اینکه بازار سرمایه بتواند سیر خود را پیدا کند، باید راهکارهایی اندیشده شود و مسئولان و صاحب نظران اقتصادی در این راه کمک کنند و با ارائه دیدگاه‌های راهبردی، بحث نبود استراتژی که عوامل تأثیر‌گذار در ضعف بازار بوس است، بی اثر شود.
وی افزود: مداخله برخی ‌مسئولان بورس نیز در این زمینه بی اثر نبوده و گویا ‌ تاکنون صندوق حمایت از بازار بورس در حمایت از این بازار کارکرد خوبی نداشته است و باید اصلاحات ساختاری اساسی در اصلاح ‌این صندوق انجام پذیرد تا دست‌کم از این طریق به ارتقای این بازار منتهی شود.
پورابراهیمی داورانی ادامه داد: اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، باعث بالا رفتن نرخ تمام شده محصولات تولیدی در بخش‌های صنعت و کشاورزی ‌شده است، حال آنکه به دلیل موضوع تنظیم بازار، بسیاری از شرکت‌ها با وجود این رشد قیمت تمام شده کالاهای تولیدی، قادر به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود نیستند.
وی تصریح کرد: باید پذیرفت بازار سهام برگرفته از میزان سود‌آوری شرکت‌ها در آینده است و با توجه به مسائل مطرح، پیش بینی کسب سود شرکت‌ها در آینده شفاف نیست؛ بنابراین باید تکلیف این موضوع روشن شود.
پورابراهیمی داورانی ادامه داد: نبود برنامه مشخص برای جذب نقدینگی‌های سرگردان موجود در جامعه و فقدان سیاست‌های پولی بلندمدت و کوتاه مدت در حوزه تعیین نرخ سود آینده، بازار‌ سهام را با ابهام جدی روبه‌رو کرده است؛ بنابراین، باید تدابیر اقتصادی مشخصی در این زمینه اندیشید.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: ابهام در سرنوشت مذاکرات هسته ای و آینده نامشخص بازار ارز از نکات بسیار مهم در افت شاخص بورس بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *