یک چهارم نقدینگی کل ایران در اختیار حدود شش‌صد نفر

عزت‌اله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در ایران می‌گوید: اکنون یک چهارم نقدینگی کل کشور در اختیار حدود ۶٠٠ نفر است که این رقم حدود ١٠٠ هزار میلیارد تومان است.

pol4

عزت‌اله یوسفیان ملا روز شنبه چهارم مرداد ماهبه خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا گفته است، کل نقدینگی در ایران ۴۰۰هزار میلیارد تومان است که حدود صدهزار میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات به عنوان‌های مختلف در اختیار ۶۰۰نفر قرار داده شده است.

بنابه گزارش این خبرگزاری، این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایران، گفت که بدهکاران کلان بانکی برای بررسی شیوه‌های پرداخت بدهی‌شان به این ستاد دعوت شده‌اند تا سرمایه‌های ملی دوباره به چرخه نقدینگی برگشت داده شود.

براساس این گزارش، آقای یوسفیان ملا همچنین به یک شرکت خودروسازی غیر دولتی اشاره کرده که تسهیلات هشت هزار میلیارد تومانی گرفته اما مسئولان آن پول را در بانک گذاشته‌اند و سود حاصله را بین خود تقسیم می‌کنند و ضرر آن را به حساب شرکت قرار می‌دهند.

او نامی از این شرکت خودروسازی نبرده اما گفته که مدیران عامل و هیات مدیره آن افراد صاحب نفوذ و سهام‌دار در بانک‌های خصوصی ایران هستند.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در ایران گفته است: اگر بتوانیم حقایق را به مردم بگوییم به یقین آقازاده‌هایی که در همه مسائل اقتصادی نفوذ پیدا کرده‌اند دیگر به خود اجازه نخواهند داد که بیت‌المال مردم را در دست داشته باشند.

در تازه‌ترین گزارش تحقیق و تفحص مجلس ایران از صنعت خودروسازی با اشاره به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا گفته شده است که “دو شرکت بزرگ خودروساز دارای ۸۰ هزار میلیارد ریال مطالبات سررسید شده هستند اما اقدام جدی و اثربخشی برای وصول آنها صورت نپذیرفته است.

پیش از این بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع مجلس ایران هم گفته بود: خودروسازان از یک طرف می‌گویند کمبود نقدینگی داریم و از طرف دیگر هشت هزار میلیارد تومان دست نورچشمی‌ها دارند.

ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتقاد از نظام تامین مالی در ایران گفته یکی از مشکلات این است که بخش‌های مختلف، بدون در نظر گرفتن هیچ محدودیت و ضابطه‌ای از نظام بانکی، برای دریافت تسهیلات فشار می‌آوردند.

چندی پیش هم غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران گفت که طبق آمار، افرادی که بیش از ده میلیارد تومان معوقه بانکی از بانک‌های دولتی دارند در سال گذشته نسبت به یک سال پیش از آن ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده‌ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *