سازمان انرژی اتمی از نفوذ بدافزار و خرابکاری در تاسیسات خود خبر داد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید برخی شرکت‌ها و کشورهای اروپایی و آسیایی در روند “خرابکاری هسته‌ای” دخالت دارند. معاون این سازمان از کارگذاری “بدافزارها” در کارخانه تبدیل دی‌اکسید اورانیوم به اورانیوم طبیعی خبر داد.

0,,17798183_303,00

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ۳ شهریور در حاشیه افتتاح “نمایشگاه تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی” به خبرنگاران گفت: «متاسفانه خیلی از کشورها، شرکت‌ها و صنایع صاحب‌نام اروپایی در صنعت، در فرایند خرابکاری با امریکا و رژیم صهیونیستی سهیم شده‌اند.» او افزود اگر روزی اسامی این شرکت‌ها و کشورها را اعلام کنیم، اعتبارشان خدشه‌دار می‌شود.
هم‌زمان با صالحی، معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرد که در کارخانه تبدیل “دی‌اکسید اورانیوم به اورانیوم طبیعی” بدافزارهایی برای خرابکاری کار گذاشته شده بود.
این کارخانه چند روز پیش در مجتمع تولید سوخت اصفهان راه‌اندازی شده و اصغر زارعان گفته است که افتتاح آن پس از شناسایی بدافزارهای کامپیوتری و خنثی شدن آنها انجام گرفت.
خبرگزاری ایرنا به نقل از زارعان نوشت: «برای ما مسلم است که کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، انگلیس به سرکردگی امریکا در این فرآیند دخالت دارند و به دنبال اختلال در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما هستند.»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در همین زمینه و با اشاره به شناسایی ویروس “استاکس ‌نت” گفت: «دشمنان ایران از روش‌های مختلف اتهام‌سازی، تهدید، ترور، جاسوسی و شیوه‌های دیگر برای ضربه‌زدن به فعالیت‌های صلح‌امیز هسته‌ای ایران استفاده کردند اما به خاطر هشیاری همکاران ما درسازمان انرژی اتمی و مراجع ذیربط کاری از پیش نبرده‌اند.»
نفوذ ویروس استاکس‌نت در سایت اتمی نطنز در سال ۱۳۸۹، جدی‌ترین جاسوسی سایپری در تاسیسات هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. آن زمان مقامات ایرانی اسرائیل را به دست داشتن دراین اقدام متهم کردند. تحقیقات بعدی نشان داد که ردپای حضور آمریکا و سازمان سیا دراین حمله پررنگ‌تر است.
صالحی خاطرنشان کرد که در زمان فعال بودن ویروس یادشده، مسئولان جمهوری اسلامی حتی نمی‌دانستند که استاکس نت را چگونه می‌نویسند: «ما چالش بزرگ علمی را در زمینه خرابکاری با غرب داریم و به نوعی باید از آنها به خاطر چنین اقداماتی که باعث شده بیشتر بیدار و هشیارشویم، تشکرکنیم.»
او پیشنهاد کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کنوانسیون جدیدی در رابطه با منع خرابکاری هسته‌ای تدوین کند تا “خرابکاری هسته‌ای” ممنوع شود.
صالحی با اشاره به دخالت کشورهای اروپایی و آسیایی در روند این “خرابکاری” گفت: «شاید برخی سفرای این کشورها را بیاوریم و از نزدیک آنها را در جریان اقدامات دولت‌هایشان قراردهیم. حتی کشورهای آسیایی در حال رشد در این زمینه حضور دارند که ما به ناچار تجهیزات‌مان را از آنها خریداری می‌کنیم.»
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «پس از تجربیات و بررسی‌های زیاد و شناسایی معایب تجهیزات که با شگرد‌های بسیار عجیبی در این تجهیزات به کار گرفته شده‌اند، به راحتی می‌توان فهمید که آنها که سرمایه‌گذاری زیادی برای این خرابکاری‌ها کرده‌اند، کجاها عصبانی هستند.»
پیش‌از این و در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۲ نیز مقامات سازمان انرژی اتمی ایران از حمله خرابکارانه در تاسیسات آب سنگین اراک خبر داده و گفته بودند که این اقدام با کمک وزرات اطلاعات خنثی شده است.
اصغر زارعان در ۲۵ اسفند گفته بود بخشی از این حملات خرابکارانه علیه سایت “آی‌آر۴۰” در خنداب اراک صورت گرفته‌اند. صالحی نیز همان زمان عنوان کرده بود که ۴نفر در جریان “خرابکاری دریکی از مراکز هسته‌ای شناسایی و دستگیرشده‌اند.”
در حمله ویروسی مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز درسال ۱۳۸۹، سانتریفوژهای این سایت به طور موقت از کار افتادند و برخی از کامپیوترهای تاسیسات اتمی دیگر نیز به ویروس «استاکس‌نت” آلوده شدند.
گفته می‌شد که کد مخرب نفوذ این ویروس، از طریق حافظه‌های فلش کارکنان تاسیسات یادشده انتقال یافته است. روزنامه “دیلی‌تلگراف”، یک سال پیش از این حمله در گزارشی تحقیقی به نقل از چند متخصص علوم سایپری نوشت که طراحی “استاکس نت” بدون حمایت و اطلاع سازمان سیا ناممکن بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *