اعطای بورس “دیوار بزرگ چین” یونسکو به دو پژوهشگر ایرانی

بورس یونسکو- دیوار بزرگ چین در سال 2015- 2014 به دو جوان ایرانی اعطا شد.

 4954-1

به گزارش ایسنا، حمید باستانی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست- منابع آب دانشگاه تهران و فاطمه فیروزی، دانشجوی دکتری اقلیم شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان از برندگان بورس یونسکو – دیوار بزرگ چین در سال 2014-2015 هستند.

بورس یونسکو – دیوار بزرگ چین در سال 2014-2015 مانند سال های گذشته از طرف کمیسیون ملی یونسکو اطلاع رسانی شد و دو داوطلبِ واجدِ شرایط از طریق این کمیسیون به یونسکو- پاریس معرفی و خوشبختانه هر دو نفر از میان 25 برنده این جایزه، موفق به دریافت این بورس شدند.

حمید باستانی از برندگان این بورس درخصوص انتخاب موضوع بورس خود با عنوان «روش های بهینه عیب یابی در شبکه های توزیع آب شهری» گفت: پس از اطلاع از این بورس از طریق سایت کمیسیون در نظر داشتم با توجه به اهمیت آب و مشکلات مربوط به کمبود و سلامت آن در دنیای امروز و به خصوص در منطقه خاورمیانه و علاقه ام به مسائل مدیریت کلانشهری، پایان نامه ام را به عنوان پروژه و در قالب بورس دیوار چین انجام دهم که پس از مکاتبه با یکی از استادان دانشگاه چژیانگ چین، این موضوع را انتخاب کردم و از طرف داوران این بورس برای دوره رشته مهندسی شهری- منابع آب پذیرفته شدم.

وی افزود: پس از پایان این دوره یک ساله که پایان تحصیلات کارشناسی ارشد را به همراه دارد در نظر دارم از خروجی این تحقیق در مساله آب شرب کمپ های پناهندگی سازمان ملل که به عنوان سازمان دربرگیرنده یونسکو است استفاده کنم تا هم قدردانی خود را از این سازمان جهانی اعلام کرده و نیز پس از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، با حضور در سازمان های مربوط کشورمان به خصوص شهرداری شهر اصفهان که زادگاهم است خدمت کنم.

فاطمه فیروزی، دیگر برنده این بورس در خصوص موضوع بورس خود گفت: موضوع پایان نامه دکتری من «اقلیم زیستی ماهواره ای دشت سیستان» است و پس از اطلاع از این بورس از طریق استاد راهنمایم، به دلیل اهمیت منطقه دشت سیستان و مشکلات عوامل طبیعی و انسانی که این دشت در حال حاضر با آن روبه روست، موضوع را برای این دوره انتخاب کرده ام.

وی اظهار امیدواری کرد: پس از پایان دوره خود در چین، بتواند با نتایج به دست آمده از عواملی که دشت سیستان را تغییر داده است و نیز با همکاری برخی از سازمان های مربوط در کشورمان، دشت سیستان را از بحران موجود نجات دهد.

بخش بورس یونسکو هر سال بورس دیوار بزرگ چین را به کشورهای عضو اعلام می کند. مدت زمان این بورس حداکثر یک سال است و بدون اعطای مدرک تحصیلی در اختیار فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های تحصیلی فنی- مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی و علوم کاربردی قرار می گیرد که تمایل دارند در دانشگاه های چین تحصیل کنند.

گفتنی است طی سال های اخیر کمیسیون ملی یونسکو برنامه ای دقیق برای دریافت جایزه های علمی یونسکو برای محققان و دانشجویان داشته و تاکنون تعداد زیادی بورس و جایزه با تلاش و پیگیری کمیسیون ملی یونسکو به جوانان لایق کشورمان تعلق گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *