ده‌ها کشته در پی حمله به شیعیان در عربستان، نیجریه، و عراق

همزمان با برگزاری مراسم عاشورا از سوی شیعیان در کشورهای مختلف، روز دوشنبه، ۱۲ آبان، حمله به شیعیان در عربستان سعودی ۵ کشته، در نیجریه ۳۲ کشته، و در عراق دست‌کم ۱۰ کشته برجای گذاشت.

13920823000439_PhotoL

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، افراد مسلح نقابدار عصر دوشنبه در منطقه شیعه‌نشین شرق عربستان به روی گروهی که در حال انجام مراسم عاشورا بودند آتش گشودند.

بنا بر این گزارش، افراد مسلح وارد محل برگزاری مراسم عاشورا در روستای الدوله در استان احساء عربستان شده و حاضران را به رگبار بستند که در نتیجه آن ۵ تن کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس عربستان روز سه‌شنبه شش نفر را که مظنون به دست داشتن در این حمله هستند دستگیر کرده‌ است.

انفجار در کنار دسته عزاداران عاشورا در نیجریه

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که یک بمب‌گذار انتحاری روز دوشنبه در شمال شرق نیجریه هنگام حرکت در کنار یک دسته از عزاداران عاشورا خود را منفجر کرده و باعث کشته شدن ۳۲ نفر شد.

در این انفجار که در پوتیسکوم، مرکز استان یوبه، رخ داد ۱۱۹ تن نیز زخمی شدند.

به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات نیجریه احتمال می‌دهند که این حمله از سوی گروه بوکوحرام که گروهی تندرو و پیرو شاخه وهابی از اسلام است انجام شده باشد.

حمله به شیعیان در بغداد

در همین حال، شبکه خبری الجزیره خبر می‌دهد که روز دوشنبه چندین انفجار در محلات شیعه‌نشین بغداد، دست کم ۱۰ کشته به‌جا گذاشت و ده‌ها تن دیگر نیز بر اثر این انفجارها زخمی شدند.

بنا بر این گزارش، محله «تونس» در شمال شهر بغداد که از محلات شیعه‌نشین این شهر است روز دوشنبه شاهد انفجار دو بمب کنار جاده‌ای و یک بمب کارگذاری‌شده در خودروی سواری بود.

در همین روز سه خمپاره نیز به یکی از اردوگاه‌های شیعی در بغداد اصابت کرده و منفجر شده‌ است.

هیچ گروهی هنوز مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته‌، اما به نوشته الجزیره، گروه «خلافت اسلامی» (داعش سابق) تهدید کرده‌ است به کسانی که مراسم عاشورا برگزار کنند حمله می‌کند.

بامداد دوشنبه نیز گروه داعش مسئولیت دو بمب‌گذاری را برعهده گرفت که روز یک‌شنبه رخ داده و طی آن ۲۳ تن از زائران شیعه جان باختند.

گروه‌های تندروی سنی‌مذهب هر ساله حملاتی را علیه برگزارکنندگان مراسم شیعی انجام داده‌اند، اما این حملات در سال‌های گذشته بیشتر بر مناطقی چون عراق و پاکستان متمرکز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *