کاهش بهای نفت ادامه دارد

بهای نفت در بازارهای جهانی، با تصمیم اوپک برای کاهش ندادن تولید آن، در آخرین روز هفته میلادی همچنان کاهش داشته و در مواردی به پایین‌ترین حد خود طی پنج سال گذشته رسیده است.

95F8049C-047E-4E06-8C92-1E927EDC0848_w640_r1_s

بهای نفت برنت، که محکی برای بازار جهانی به شمار می‌رود، بین ۲.۴ تا ۳.۴ دلار کاهش داشت و به سطح ۷۰.۱۵ دلار در هر بشکه در بازار معاملات آتی «آی‌سی‌ای» اروپا رسید؛ به گزارش وال‌استریت جورنال، کم‌ترین قیمتی که از ماه مه سال ۲۰۱۰ ثبت شده است.

تحویل آتی در بازار آمریکا نیز، روز پنج‌شنبه ششم آذر ماه، با وجود تعطیلات در آن کشور، ادامه داشته و بهای نفت در بورس نیویورک به ۶۶.۱۵ دلار رسیده است که باز هم به گزارش وال‌استریت جورنال، کم‌ترین از ماه سپتامبر ۲۰۰۹ است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول جی‌جی کیناهان، رئیس راهبردی شرکت وساطت معاملاتی تی‌دی امریترید (اوماها، نبرسکا) نقل کرده است که «برندگان و بازندگان به روشنی مشخص هستند. شروون‌ها و اکسون‌ها [شرکت‌های نفتی] سقوط کرده‌اند؛ در آن سو شرکت‌های کشتی‌رانی و هواپیمایی، روزهای خوبی دارند».

روزنامه نیویورک‌تایمز در میان بازندگان کاهش بهای نفت از «شرکت‌های تولید نفتی در آمریکا» یا «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، نام برده است.

کاهش بهای نفت در اندک مدتی تاثیر خود را بر کشورهای صادرکننده آن نیز نشان داده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، روز جمعه هفتم آذر ماه، به کابینه خود دستور دارد از بودجه آن کشور بکاهد. ونزوئلا از جمله کشورهایی‌ست که اقتصاد آن به طور گسترده‌ای به فروش نفت وابسته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در پایان نشستی در ششم آذر ماه، اعلام کرد سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت را ثابت نگه می‌دارد.

در همان روز بهای نفت در بازارهای جهانی تا شش دلار در هر بشکه سقوط کرد.

ایران، کشوری که تلاش می‌کرد تا از سقف تولید نفت اوپک بکاهد، موفق نشد ایده خود را عملی سازد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، یک روز پس از آن، با وجود تاکید بر آنکه از «تصمیم اوپک ناراحت نیستیم» در عین حال گفت آنچه رخ داد خواست ایران نبود.

همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داده است که صادرات نفت ایران در ماه میلادی اکتبربه زیر ۸۸۰ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با یک ماه پیش از آن ۱۹ درصد کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *