کشف کتیبه داریوش بزرگ در قفقاز شمالی

کاوش های باستان شناسان روسی منجر به کشف بقایای معماری و یک لوح سنگی با کتیبه‌ای به خط میخی پارسی باستان از زمان داریوش بزرگ هخامنشی شده است.
به گزارش خبرگزاری تاس، تیمی از باستان شناسان روسی در کاوش های جدید خود در منطقه باستانی فاناگوریا در بخش تمریوک واقع در جنوب کراسنودار موفق به کشف بقایای ارزشمندی از دوران امپراتوری هخامنشی شدند. در این کاوش، بقایای یک لوح ساخته شده از سنگ مرمر و کتیبه ای از داریوش بزرگ (داریوش یکم ، سومین پادشاه سلسله هخامنشی) به دست آمده است.
در همین رابطه، اولگ دریپاسکا از اعضای بنیاد پژوهشی ولنویه دلو اعلام کرد: «این کشف دارای اهمیتی جهانی بوده و بسیار با ارزش محسوب می شود. متن کتیبه فوق حاکی از این موضوع است که شخصی در این منطقه به فرمان و به نام داریوش بزرگ این کتیبه و آثار را به وجود آورده است. متن کتیبه نقر شده روی بدنه این لوح به خط میخی پارسی باستان بوده و به نیمه نخست قرن پنجم پیش از میلاد تعلق دارد».
پژوهشگران اعتقاد دارند داریوش پس از پیروزی بر نیروهای یونانی در آسیای صغیر، فرمان نوشتن این کتیبه را صادر کرده است. در حال حاضر این کتیبه به طور دقیق و علمی در حال بررسی و مطالعه بوده و عملیات مرمت و و نگهداری از آن در مرکز پژوهش های فرهنگی پناگوریا در حال اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *