چالش در مسیر مذاکرات هسته ای با وضع تحریم های جدید علیه ایران

یک روز پس از آن‌که دولت ایالات متحده آمریکا نام چندین فرد حقیقی و حقوقی را به فهرست تحریم‌های ایران افزود، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی از این اقدام تازه دولت آمریکا به‌شدت انتقاد کرد.

 

images (2)

 

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی «ایرنا»، روز جمعه بیست و دوم آذر ماه گزارش داد، «عباس عراقچی» سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران در پرونده اتمی، با انتقاد شدید از این اقدام دولت «باراک اوباما» آن را خلاف روح توافق‌نامه ژنو دانست.

در پی توافق اتمی که روز سوم آذرماه در شهر ژنو میان جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ منعقد شد، این گروه متشکل از قدرت‌های غربی به علاوه روسیه و چین متعهد شد که در ازای همکاری ایران تحریم تازه‌ای وضع نکند.

با این همه وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذرماه،اعلام کرد که ۱۴ شرکت و چهار فرد حقیقی را به دلیل کمک به تهران برای دور زدن تحریم‌ها به فهرست سیاه خود افزوده است.

«عباس عراقچی»، معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره اتمی، در واکنش به این اقدام آمریکا آن را خلاف روح توافق‌نامه ژنو دانسته است.

خبرگزاری «ایرنا» به نقل از آقای «عراقچی» همچنین می‌گوید که وزارت خارجه ایران به دنبال این اقدام تحریمی دولت «باراک اوباما» در حال ارزیابی شرایط موجود است.

در همین حال ساعاتی پس از اعلام این خبر، گزارش شد که هیات کارشناسی ایران که از روز دوشنبه گذشته در وین، پایتخت اتریش، در مورد سازوکار توافق‌نامه ژنو مذاکره می‌کرد پنج‌شنبه شب به این مذاکرات پایان داده است.

در حالی که دلیل این اقدام هیات کارشناسی ایران مشورت با تهران عنوان شده، چند خبرگزاری از جمله «ایرنا» این احتمال را مطرح کرده‌اند که این هیات در واکنش به تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی وین را ترک کرده است.

از سوی دیگر کاخ سفید در واشنگتن اعلام کرد افزایش شرکت‌ها و افراد تحت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، نقض کننده هیچ یک از بخش‌های توافق میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو نیست.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، کاخ سفید اضافه کرد: تصمیم آمریکا برای توقیف دارایی‌های شرکت‌هایی در پاناما، سنگاپور، اوکراین و ایران با استناد به تحریم‌ها و مجازات‌هایی انجام شد که از قبل از توافق ژنو وجود داشتند.

«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید توضیح داد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به اعمال نکردن هیچ تحریم جدیدی علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور پایبند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *